Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2012

Η φοβία για τις αρρώστιες και τον θάνατο

Της Μυρσίνης Κωστοπούλου
Είμαι 20 χρονών και εδώ και 2 χρόνια νομίζω ότι έχω AIDS ή καρκίνο. Έχω πόνους στο σώμα μου, αλλά οι γιατροί μου είπαν ότι είναι ψυχογενείς. Είμαι σίγουρη ότι θα πεθάνω και φοβάμαι. Οι γονείς μου ασχολούνται και οι δυο με επαγγέλματα που αφορούν αρρώστους και από μικρή άκουγα ιστορίες για αρρώστους.
Το πρόβλημά σας λέγεται υποχονδρίαση και περιγράφει τον έντονο και επίμονο φόβο ότι είστε άρρωστη ή ότι θα αρρωστήσετε στο μέλλον.

Όσο και αν προσπαθούν οι γιατροί και οι φίλοι να σας καθησυχάσουν, αυτό δεν φτάνει διότι μέσα σας είστε πεπεισμένη ότι αργά ή γρήγορα θα αρρωστήσετε και θα πεθάνετε.

Οι αρρώστιες τις οποίες φοβάστε δεν έχουν συμπτώματα που ελέγχονται στο παρόν, με αποτέλεσμα να είναι πρακτικά δύσκολο να αμφισβητήσετε τον αληθινό κίνδυνο, αφού πρόκειται για αργά εξελισσόμενες ασθένειες.

Το επάγγελμα των γονιών σας σημαίνει ότι από μικρή εκτεθήκατε σε μια αίσθηση απειλής απέναντι στον θάνατο. Μπορεί η φυσικοποίηση της αρρώστιας στην καθημερινότητα του σπιτιού σας να μην συνοδεύτηκε από τις απαραίτητες συζητήσεις εφησυχασμού απέναντι σε εσάς, που ήσασταν ένα μικρό παιδίανίδεο για το τι σημαίνει ζωή και θάνατος.

Μπορεί να νιώθατε με τις ιστορίες που ακούγατε ότι οτιδήποτε είναι πιθανόν να συμβεί αναπάντεχα και αιφνίδια. Μάθατε να βλέπετε τον έξω κόσμο με απειλή και τον εαυτό σας ευάλωτο, με αποτέλεσμα το έντονο άγχος να εκδηλώθηκε με υποχονδριακές εμμονές.

Ο μόνιμος εστιασμός σας σε κάθε αθώο σύμπτωμα, συντηρεί τον φόβο σας.

Σας συμβουλεύω να επισκεφτείτε έναν ψυχολόγο προκειμένου να κατανοήσετε τις ρίζες του άγχους σας και να βρείτε μαζί εναλλακτικούς τρόπους ερμηνείας των συμπτωμάτων σας.

Η Μυρσίνη Κωστοπούλου είναι διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας-ψυχοθεραπεύτρια, email myrsi@hol.gr , twitter @myrsi1
Πηγή: ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου