Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2011

Κατάθλιψη έχουν 29% των αγοριών και 13% των κοριτσιών στην Ελλάδα

Καταθλιπτικό συναίσθημα παρουσιάζει ποσοστό αγοριών της τάξης 29% και κοριτσιών 13% στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία θα παρουσιαστούν στο 23ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρίας Κοινωνικής Παιδιατρικής και Πριοαγωγής της Υγείας, οι εργασίες του οποίου, αρχίζουν αύριο στη Θεσσαλονίκη.

Κατάθλιψη έχουν 29% των αγοριών και 13% των κοριτσιών στην Ελλάδα
Το καταθλιπτικό συναίσθημα μπορεί να οδηγήσει σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές, όπως απόπειρα αυτοκτονίας, κατάχρηση ουσιών και αυτοτραυματισμό.
Το παρήγορο είναι ότι η Ελλάδα έχει από τους χαμηλότερους δείκτες αυτοκτονιών στους εφήβους, με ετήσια επίπτωση 3,8 περιπτώσεις ανά 100.000 άτομα στα αγόρια και 0,8 στα κορίτσια.
Σύμφωνα με στοιχεία ανακοίνωσης, με θέμα "Απόπειρες αυτοκτονίας στην εφηβική ηλικία", στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών παρατηρείται συνεχής αύξηση του δείκτη αυτοκτονιών, στις ηλικίες 13-20 ετών.
Βάσει των ίδιων στοιχείων, οι αυτοκτονίες καταγράφονται ως η τρίτη αιτία θανάτου παγκοσμίως, σε άτομα ηλικίας από 15-24 ετών, με την Ελλάδα, ωστόσο, να έχει από τους χαμηλότερους δείκτες αυτοκτονιών στους εφήβους.
"Τα αγόρια έφηβοι πιο συχνά επιλέγουν τα πυροβόλα όπλα σαν αυτοκτονική πράξη, ενώ τα κορίτσια τη λήψη ουσιών. Μελέτη Ελλήνων εφήβων έδειξε ότι οι αυτοκτονίες των αγοριών είναι περισσότερες στις αστικές περιοχές, ενώ των κοριτσιών στις αγροτικές περιοχές. Τα αγόρια εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά θανάτου εξαιτίας αυτοκτονίας, ενώ τα κορίτσια υπερτερούν στην απόπειρα αυτοκτονίας και τον ιδεασμό αυτοκτονίας, χωρίς όμως να επέρχεται ο θάνατος. Η σχέση μεταξύ πρώτης απόπειρας αυτοκτονίας και επόμενης κυμαίνεται από 0,24%-4,30%.Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί το σπάνιο προς το παρόν φαινόμενο της ομαδικής αυτοκτονίας, μετά από συνεννόηση εφήβων μέσω του διαδικτύου (σύμφωνο αυτοκτονίας). Παράγοντες που φαίνεται να ενέχονται στις αυτοκτονίες των Ελλήνων εφήβων είναι η ύπαρξη ψυχιατρικής διαταραχής, προβλήματα με την οικογένεια, συναισθηματικές απογοητεύσεις και αισθήματα αποτυχίας", αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι γιατροί της Παιδιατρικής Κλινικής Νοσοκομείου Κέρκυρας".
Στην εφηβική περίοδο, με τις ουσιαστικές σωματικές και ψυχικές μεταβολές, οι νέοι είναι συναισθηματικά ευάλωτοι και, αν οδηγηθούν σε ακραίες συμπεριφορές, μπορεί να χρειαστούν παρέμβαση κάποιου ειδικού .
Η καλύτερη θεραπευτική παρέμβαση είναι η πρόληψη και η έγκαιρη αναγνώριση παραγόντων κινδύνου για την εκδήλωση αυτοκτονικής συμπεριφοράς.

Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2011

Πώς να εντοπίσετε και να διαχειριστείτε τη συναισθηματική πείνα

eatdis_001Όλοι οι άνθρωποι κατά καιρούς είμαστε συναισθηματικοί υπερφάγοι που σημαίνει να χρησιμοποιούμε το φαγητό για να εκτονώσουμε τα συναισθήματα μας. Φυσικά, η συχνότητα της συμπεριφοράς αυτής και η διάρκειά της είναι καθοριστικές για τη συναισθηματική μας υγεία αλλά και για τα κιλά μας. Για κάποιους ανθρώπους που επιθυμούν να χάσουν κιλά η κατανάλωση φαγητού για συναισθηματικούς λόγους ίσως είναι και το πιο σημαντικό τους εμπόδιο.
Μερικοί άνθρωποι είναι εύκολο να εντοπίσουν πότε το συναίσθημά τους σαμποτάρει τη διατροφή τους.
Για παράδειγμα, «ένοιωσα θυμό και έφαγα παραπάνω…» Ωστόσο, οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ακριβώς πως επηρεάζονται από τα συναισθήματα τους.
Πότε τρώμε για συναισθηματικούς λόγους;
Η πραγματική βιολογική πείνα έρχεται αργά και σταδιακά ενώ η συναισθηματική πείνα είναι ξαφνική, απότομη και παρορμητική. Εκείνη τη στιγμή μπορεί να νιώθουμε ότι έχουμε ανάγκη από ένα συγκεκριμένο μόνο φαγητό το οποίο είναι συνήθως ανθυγιεινό (π.χ. πίτσα ή γλυκά).
Η βιολογική πείνα όμως, δεν μας κάνει τόσο εκλεκτικούς. Η συμπεριφορά στην κατανάλωση τροφής σε μια συναισθηματική υπερφαγία επίσης μπορεί να διαφέρει. Η κατανάλωση τροφής είναι γρήγορη και μπορεί να δυσκολευόμαστε να σταματήσουμε παρόλο που έχουμε χορτάσει. Ένας παράγοντας που διευκολύνει στην αναγνώριση της συναισθηματικής υπερφαγίας είναι ότι η πείνα μας μπορεί να συνοδεύεται από αρνητικά συναισθήματα όπως π.χ. θυμό, ή να ακολουθεί ένα αρνητικό γεγονός όπως π.χ. μια διαμάχη στη δουλειά.
Η πραγματικότητα για τα συναισθήματά μας:
Μην αφήνετε τα συναισθήματά σας να σας παρασύρουν. Μπορεί να νιώθετε ότι είναι πολύ σημαντικό να καταναλώσετε κάτι, ότι μια σοκολάτα θα σας ηρεμίσει, ή θα σας ξεκουράσει. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική:
• Ακόμα και αν σας χαλαρώσει ένα γλυκό ή φαγητό δεν θα είναι παρά μόνο για λίγη ώρα.
• Ακόμα κι αν υπάρχει μια προσωρινή εκτόνωση, δεν διαχειριζόμαστε στην πραγματικότητα τα συναισθήματα μας όταν τα καταπίνουμε. Αν είστε θυμωμένος οφείλετε στον εαυτό σας να εκτονώσετε σωστά αυτό το συναίσθημα, ή να εκπαιδευτείτε στο να βάζετε όρια στους άλλους. Αν έχετε ψυχική κόπωση οφείλετε να βρείτε τρόπους ξεκούρασης.
• Η κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει άλλα αρνητικά συναισθήματα όπως ενοχές, απογοήτευση…κτλ. τα οποία με τη σειρά τους να οδηγήσουν σε υπερκατανάλωση.
• Κάθε φορά που χρησιμοποιείτε το φαγητό για εκτόνωση ενισχύεται μια συμπεριφορά ψυχολογικού εθισμού.
• Επίσης, απομακρύνεστε από τον στόχο σας που είναι η απώλεια κιλών.
Πώς να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας:
  • Αρχικά, χρειάζεται να εντοπίσετε τι ακριβώς συμβαίνει. Κρατήστε ημερολόγιο για να εντοπίσετε σε ποια συναισθήματα είστε πιο επιρρεπής στο να οδηγηθείτε σε υπερφαγία. Για παράδειγμα κάποιος μπορεί να καταναλώνει όταν θυμώνει αλλά όχι όταν στεναχωριέται. Βρείτε άλλους τρόπους για να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας. Αντιμετωπίστε τα πιο ουσιαστικά ή εκτονώστε τα σε πιο υγιείς συμπεριφορές. Γράψτε ημερολόγιο, μιλήστε σε ένα φίλο,  ακούστε μουσική, πηγαίνετε γυμναστήριο.
  • Αρχίστε να ελέγχετε τις παρορμητικές σας τάσεις. Συνήθως οι άνθρωποι που δυσκολεύονται περισσότερο να ελέγξουν τις συναισθηματικές υπερφαγίες έχουν παρορμητικές τάσεις και σε άλλους τομείς, όπως στην οδήγηση ή στη διαχείριση χρημάτων. Προσπαθήστε να παρεμβάλετε λίγο χρόνο μεταξύ σκέψης και συμπεριφοράς. Υποσχεθείτε στον εαυτό σας ότι αν μετά από μισή ώρα, η επιθυμία σας είναι ακόμα έντονη, θα την εκπληρώσετε.
  • Έπειτα, εντοπίστε το είδος φαγητού στο οποίο συνήθως καταφεύγετε για συναισθηματική κατανάλωση. Αν γνωρίζετε ότι όταν τρώτε πίτσα για παράδειγμα, δυσκολεύεστε να σταματήσετε στα 3-4 κομμάτια, τότε μην υποβάλλετε τον εαυτό σας σε δοκιμασία. Έρευνες υποστηρίζουν ότι συχνά είναι εμφανής η τάση κατανάλωσης προϊόντων πλουσίων σε υδατάνθρακες και πιο συγκεκριμένα σε γλυκόζη (κυρίως γλυκίσματα και σοκολάτες) στους συναισθηματικούς υπερφάγους. Η γλυκόζη λόγω της συσχέτισής της με τους νευροδιαβιβαστές προσφέρει προσωρινές αλλαγές στη διάθεση, αυξάνει το αίσθημα της ευχαρίστησης και μειώνει το άγχος. Φροντίστε, λοιπόν, αυτό το φαγητό να είναι σε περιορισμένη ποσότητα στο σπίτι σας.
Καταλήγοντας, να τονίσουμε ότι ιδιαίτερα το συναίσθημα των ενοχών ευθύνονται για τις συναισθηματικές υπερφαγίες. Αν δεν τα καταφέρατε μέχρι χθες, δεν πειράζει. Σήμερα είναι μια καινούργια μέρα και εσείς είστε πιο δυνατός. Εστιαστείτε στα θετικά και προχωρήστε.
Δανιηλίδου ΝικολίναΨυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
MSc στην Ψυχολογία της Υγείας
Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές
ndaniilidou@gmail.com Συνεργάτης Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ)
Πηγή: http://e-psychology.gr/

Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2011

Για να μείνει μακριά η κατάθλιψη Ναι στην άσκηση, όχι στην τηλεόραση

 
Οι μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες που γυμνάζονται τακτικά και παρακολουθούν λίγες ώρες τηλεόραση έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν κατάθλιψη, σύμφωνα με αμερικανική έρευνα στην οποία συμμετείχαν χιλιάδες γυναίκες και όπως προκύπτει αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στη σωματική δραστηριότητα.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που δημοσιεύτηκαν στην Αμερικανική Επιθεώρηση Επιδημιολογίας, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που δήλωσαν ότι ασκούνταν περισσότερο στο πρόσφατο παρελθόν είχαν περίπου 20% μικρότερες πιθανότητες να πάθουν κατάθλιψη σε σχέση με εκείνες που αθλούνταν σπάνια.
Από την άλλη, όσο περισσότερες ώρες παρακολουθούσαν τηλεόραση την εβδομάδα, τόσο μεγαλύτερο κίνδυνο είχαν να εμφανίσουν κατάθλιψη.
"Τα μεγαλύτερα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας συνδέονται με μικρότερο κίνδυνο κατάθλιψης," σύμφωνα με την συγγραφέα της μελέτης Μισέλ Λούκας από την Σχολή Δημόσιας Υγείας του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ στη Βοστόνη.
Οι περισσότερες ώρες σωματικής δραστηριότητας μπορούν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και την αίσθηση ελέγχου σε μία γυναίκα, καθώς και το επίπεδο των ενδορφινών στο αίμα της, παρότι η μελέτη δεν κατάφερε να αποδείξει άμεσα ότι η πολύωρη παρακολούθηση τηλεόρασης και η έλλειψη σωματικής άσκησης προκαλούν κατάθλιψη, πρόσθεσε η ίδια.
Στην έρευνα συμμετείχαν σχεδόν 50.000 γυναίκες που κάθε δύο χρόνια συμπλήρωναν ερωτηματολόγια στο πλαίσιο της Αμερικανικής Έρευνας για την Υγεία των Νοσηλευτριών. Η έρευνα αφορούσε τα έτη 1992 έως 2006.
Οι συμμετέχουσες κατέγραψαν τον χρόνο που περνούσαν κάθε εβδομάδα παρακολουθώντας τηλεόραση κατά το 1992 και επίσης απάντησαν σε ερωτήσεις για το πόσο συχνά περπατούσαν, έκαναν ποδήλατο, έτρεχαν ή κολουμπούσαν κατά το διάστημα 1992-2000.
Στα ίδια ερωτηματολόγια οι γυναίκες ανέφεραν τυχόν νέα διάγνωση για κλινική κατάθλιψη ή λήψη φαρμάκων για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης.
Στη μελέτη συμμετείχαν γυναίκες που δεν έπασχαν από κατάθλιψη το 1996. Την επόμενη δεκαετία καταγράφηκαν 6.500 νέα κρούσματα κατάθλιψης. Οι ερευνητές έλαβαν υπ' όψιν τους παράγοντες υγείας και τρόπου ζωής που συνδέονται με την κατάθλιψη, όπως το βάρος, το κάπνισμα και μία σειρά από ασθένειες, καθώς και την έντονη σωματική άσκηση, δηλαδή για μιάμιση ώρα ή παραπάνω καθημερινά, και διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες αυτές είχαν κατά 20% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν κατάθλιψη από εκείνες που γυμνάζονταν δέκα λεπτά ή λιγότερο την ημέρα.
Οι γυναίκες που παρακολουθούσαν τρεις ώρες ή και περισσότερες τηλεόραση την ημέρα είχαν 13% περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με κατάθλιψη σε σχέση με εκείνες που σχεδόν ποτέ δεν έβλεπαν, αλλά η Λούκας εξηγεί ότι εν μέρει τουλάχιστον αυτή η σχέση μπορεί να οφείλεται στο ότι οι γυναίκες παρακολουθούν τηλεόραση τις ώρες που θα μπορούσαν να γυμνάζονται.
Μια άλλη πιθανή εξήγηση που ανέφεραν οι ερευνητές είναι ότι οι γυναίκες μπορεί να έχουν ορισμένα συμπτώματα κατάθλιψης προτού διαγνωστούν, που τις οδηγούν να ασκούνται λιγότερο. Μια επίσημη διάγνωση ενδεχομένως να ακολουθεί αργότερα.

Πηγή:ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ / ΑΠΕ-ΜΠΕ